sportiniai batai

25 faktai apie Air Max 1, kurių tikrai nežinojai!

Istorija prasidėjo 1987 metais, kada Nike į rinką išleido savo naują projektą
– Nike Air Max. Šiandien daugelis iš mūsų šiuos batus žino Air Max 1
pavadinimu, mažuma girdėjo Air Max 87 pavadinimą. Batų išskirtinumas slypėjo
jų amortizavimo sistemoje ir tos sistemos įdėjimo į bato padą būde. Šis
mechanizmas ne buvo paslėptas, o atvirkščiai – eksponuojamas. Šis pirmtakas
nurodė kryptį kitiems batų modeliams, kurių projektavime buvo naudojama
speciali Air pagalvelė.
Nuo to įvykio sportinių batų pasaulis neatpažįstamai pasikeitė. Nori žinoti
iš kur atsirado sumanymas? Kaip modelis buvo pristatytas? Iš kur atsirado
spalvų idėjos? Štai 25 faktai, kuriuos turi žinoti kiekvienas Air Max
gerbėjas!
1. Ką bendro turi Air Max 1 ir architektūra?
George Pompidou Centras – pastatas, kuris įkvėpė Air Max 1 kūrėją Tinkerį
Hatfieldą nuotr. budowle.pl
Kiekvienas iš mūsų pažįsta Air Max batus, tačiau ne visi žino jų atsiradimo
istoriją, kuri prasideda Paryžiuje, kur pagrindinis Nike projektuotojas
Tinkeris Hatfieldas pamatė George Pompidou Centrą. Pastatas, kuriame veikia
šiuolaikinio meno muzėjus, yra žinomas dėl savo neįprastos architektūros –
tai pastatas išverstas į kitą pusę. Visi įrengimai, kurie turėtų būti viduje,
yra įmontuoti lauke. Būtent apie tai mąstė T. Hatfieldas, kai iš už vidinio
pado putų sluoksnio traukė amortizuojantį mechanizmą ir darė iš jo estetinį
batų akcentą.
2. Air Max 1 spalvos
Pirmas 1987-ųjų Air Max 1 modelis – spalvos taip pat kildinamos iš George
Pompidou Centro nuotr. nike.com
Ne tik Air Max 1 projektas buvo įkvėptas George Pompidou Centro architektūra.
Drąsios spalvos, kurios buvo parinktos batams yra labai panašios į pastato
fasado spalvas, kuris išsiskiria miesto fone. Tinkeris Hatfieldas taip pat
norėjo, kad batai būtų pastebimi iš toli, todėl jų pagrindine spalva tapo
raudona.
3. Air Max pakete
Kada Nike pasiūlė Tinekriui Hatfieldui Air Max 1 projektuotojo vietą, jam
buvo pasakyta, kad šį projektą gaus pakete kartu su kitais projektais.
Apsispręsdamas imtis kurti Air Max 1, jis taip pat turėjo suprojektuoti Air
Safari, Air Trainer 1 ir dar kelis kitus modelius.
Sutartis tarp Tinkerio Hatfieldo ir Nike lietė ne tik Air Max batus bet taip
pat Air Safari bei Air Trainer 1.
Jeigu įsivaizduotume kokia būtų sportinių batelių pasiūla be žymiųjų Air Max,
galime tik džiaugtis, kad T. Hatfieldas tada neatmėtė pasiūlymo. Uffff….
4. Kas buvo Air sistemos tėvu?
Marion Frank Rudy – Air sistemos kūrėjas, nuotr. sneakerhistory.com
Daug žmonių yra įsitikinę, kad būtent Hatfieldas išrado Air sistemą. Iš
tikrųjų sistemos kūrėju buvo Marion Frank Rudy – išradėjas, skrydžių ir
kosmonautikos inžinierius. Nike jį pasamdė tam, kad jis dirbtų ties tuo, ką
mes šiandien vadiname Nike Air. Norėdami būti tikslūs, turėtume šią
technologiją vadinti „suspaustomis dujomis, uždarytomis poliuretanų
apvalkale“, tačiau kalbant apie batus, šis pavadinimas neatrodo geriausiai,
todėl nuspręsta ją pavadinti tiesiog Air Max 1.
5. Air Max batai be logotipo
Pirminė Air Max 1 versija atrodė maždaug taip – be tipinės slydės ir be
logotipo ant kulno.
Pirminiose versijose Air Max 1 modelis neturėjo Nike logotipo. Tik vystant
šių batų idėją, reklamą ir įsibėgėjus batų testams – ant kulno buvo
patalpintas užrašas – „Nike Air“. Tipinė Nike firmos slydė, kurią esame
įpratę matyti, ant batų atsirado tada, kai batai pradėti gaminti masinei
produkcijai.


6. Air – tai kitos firmos technologija?
Jeigu pagalvotume apie amortizuojančias technologijas prieš akis iš karto
atsirastų Nike Air Max. Todėl sunku patikėti, kad vidinį bato padą išpildanti
sistema buvo pristatyta kitoje firmoje! Gerai, kad Philas Knightas
(kompanijos iš Oregono bendrasavininkas) įžvėlgė sistemoje gludantį
potencialą, kurio nepastebėjo kitų įmonių atstovai. Jie dabar turėtų labai
gailėtis!
Taip galėtų atrodyti vienas iš Adidas batų modelių, jeigu vokiečių firmos
savivnikai būtų aplenkę Nike

7. Ar pagalvės subliukš kaip balionas?
Kada į rinką įžengė pirmieji Air Max susižavėjimas ir nuostaba pynėsi su…
baime. Klientai bijojo, kad dujomis pripildyti amortizuojantis elementai
pradės bliukšti ir sproginėti kaip balionai. Neramumai kilo dėl nežinojimo –
niekas prieš tai nenaudojo šios technologijos sportinių batų gamyboje. Plius
amortizuojančius elementus buvo galima matyti iš išorės, o tai kėlė klausimus
dėl technologijos patvarumo. Greitai tapo aišku, kad nėra ko baimintis, nes
Air pagalvė yra patvaresnė net už patį padą, kuriame ji buvo patalpinta.
Iš pradžių daug žmonių bijojo, kad Air pagalvė subliukš kaip balionas, bet
greitai tapo aišku, kad orą sukaupusi sistema Nike yra labai patvari.

8. Air burbuliukai, kurie visam laikui pakeitė batų pasaulį
Eksponuojama Air sistema yra labiausiai sportinių batų istorijoje
atpažįstmas elementas, nuotr. nike.com
Sportinių batų gerbėjai greitai suprato, kaip daug pasikeitė, kai Nike leido
klientams pamatyti Air burbuliukus. Reiktų pabrėžti, kad ne tik jie pastebėjo
skirtumą, nes visa viešoji nuomonė sureagavo į naujos technologijos
atsiradimą. Būtent dėl to Air Max 1 tapo labiausiai atpažįstamu sportinių
batų modeliu 80-ų metų pabaigoje. Tai nepasikeitė iki šių dienų.
9. Maximum Volume
„Maximum Volume” sistema susidūrus leidžia orui pasislinkti, t. y. oro
pagalvė išsiplečia ir peržengia vidinio pado ribas. Todėl galimybė stebėti
Air amortiziuojančius mechanizmus nėra vienintėlė pade įmontuotų langų
funkcija.
Dalis Air sistemos vadinama Maximum Volume vaikštant paplatina pagalvėlę tai
yra leidžia orui slinktis nuotr. nike.com
10. Air Max 1 Retro – hibridas?
1992 metai – tai metai, kada buvo pradėta dirbti ties Air Max 87 batų
patvarumo pagerinimu. Buvo pritaikyti keli technologiniai pokyčiai, kurie
prieš tai jau buvo taikyti Air Max 90 batams. Buvo idėjų sukurti hibridą –
Air Max 90 padas ir Air Max 1 aulas. Po metų buvo netgi pradėta hibridų
gamyba – gerai, kad ne masinė, nes šis pasiūlymas nesulaukė pasisiekimo.
Firma greitai atsisakė sumanymo, o retro modeliai iki šiol liko labai panašūs
į originalius batus.
Taip atrodė Air Max 1 ir Air Max 90 hibridas. Turbūt nereikia aiškinti, kodėl
šie batai nesulaukė pasisiekimo
11. Kaip keitėsi padas?
Vidinis ir išorinis padai, kurie buvo naudojami pirmuose Air Max 1 modeliuose
buvo visai kitokie nei tie, kurie naudojami šiandien. Skiriasi ne tik padų
išvaizda, bet taip pat jų patvarumas. Tada naudotos putos labiau trupėjo.
Keičiantis ir tobulėjant technologijoms 1992 metais Nike pakeitė nepatvarią
medžiagą kita technologija, pirmą kartą panaudota kuriant Air Max 3 (šiandien
žinomi kaip Air Max 90).
12. Pirmieji Air Max 1 Retro
Nepaisant to, kad 1992 metais terminas retro dar nebuvo toks populiarus kaip
šiandien, tai tokio stiliaus laikėsi Nike pristatydama Air Max 87. Tai
patobulinti Air Max 1 pagaminti iš patvaresnės medžiagos. Taip pat
patobulinti buvo vidiniai ir išoriniai batų padai.
Vienas iš naujesnių modelių – Nike Air Max Ultra Moire savo spalva primena
Max batus iš 1987 metų nuotr. nike.com


13. Zomša ir nailoninis tinklelis atostogauja
Zomšą ir nailoną, naudotus kuriant pirmuosius Air Max batus pakeitė oda. Tik
1995 metais vėl pradėta gaminti naudojant senas medžiagas.
Kai pažiūresime į pirmus Air Max modelius, lengva pastebėti, kad jie
pagaminti iš nailoninio tinklelio ir zomšos. Spalvų (raudonos, baltos ir
pilkos) pasirinkimas taip pat buvo ypatingas. Lūžis įvyko 1998 metais, kai
pasirodė batai su odiniu aulu. Juos palankiai priėmė Air Max gerbėjai, todėl
pradėta reguliariai gaminti naudojant odą. Tik 1995 metais batų projektams
pradėta vėl naudoti zomšą ir tinklelį.
14. Pirmoji odinė Air Max versija
Pirmoji odinė Air Max rinkoje pasirodė 1988 metais
Kultiniais laikomi Air Max 1 batai pagaminti iš zomšos ir nailoninio
tinklelio turėjo pasitraukti į šešelį, kada 1988 metais Nike išleido odinę
Air Max versiją. Zomšinis modelis buvo laikomas tinkamu sportuojantiems
žmonėms, o odiniai batai puikiai tiko kasdienai.
15. Air Max 1 ir blizgantis swoosh
Pamenate Air Force 1? Tikriausiai taip. Kada tie modeliai grįžo, jie kartu
atnešė praeities dvelksmą, nes modeliai buvo papuošti mažu logotipu „jewel
swoosh“. Bet tikrai ne kiekvienas pamena, kad praeityje Air Max 1 taip pat
turėjo šį elementą. Pirmieji Air Max 1 modeliai su „Jewel Swoosh“ buvo
pristatyti 1996 metais – tiesa, spalvų pasirinkimas nebuvo platus, tačiau jų
gamyba vyko kitus 5 ar 6 metus.
1996 metais sukurtas pirmasis Nike Air Max modelis su „Jewel Swoosh“ emblema
16. Sumažėjęs Swoosh
Pagalvokite, ar kada nors esate matę pirmųjų Air Max 1 nuotrauką? Užteks, kad
palyginsite seną ir naująją batų versijas ir iš karto pastebėsite, kad
pirmųjų Air Max batų logotipas yra žymiai didesnis, negu retro versijos batų.
Pokytis įvyko 1996 metais.
Jeigu palyginsime Air Max 1 batus su retro stiliaus batais, iš karto
pastebėsime, kad Nike simbolis naujesniuose batuose yra žymiai mažesnis


17. Mini swoosh versija
1997 metais atsirado Air Max batai su papildomu mini swoosh simboliu toebox
srityje.
1997 metais naujuosiuose projektuose Nike pridėjo dar vieną swoosh ženklą.
Jis buvo patalpintas batų šone, prie didžiojo kojų piršto (toebox). Pati
idėja buvo įgyvendinta tik keliuose Air Max 1 modeliuose, todėl šiuo metu
daug kolekcionierių visame pasaulyje medžioja tuos modelius.
18. Ar Air – tai tikrai oras?
Šiuo metu Air pagalvė yra pripildyta azoto, bet iš pradžių buvo naudotas
žalingas SF6 nuotr. nike.com
Ne kiekvienas supranta, kad Air amortizacija -tai ne tik oras. Iš pradžių
amortizuojantys elementai buvo pripildyti SF6 chemine medžiaga, bet dėl to,
kad medžiaga yra žalinga, dabar gamybai yra naudojamas azotas. Todėl
nerekomenduojame uostyti senų Air pagalvių.
19. Nes dydis yra svarbu
Nors šiandien yra įprasta, kad dauguma Nike batų turi Air pagalvėles, kurios
užpildo visą vidinį padą ir batai turi didelį amortizuojantį plotą, tačiau
80- ų metų pabaigoje ir 90-ų metų pradžioje Air Max 1 buvo tie batai,
kuriuose įmontuota buvo didžiausia oro pagalvė. Kaip sakoma Nike reklamoje –
jos plotas buvo didesnis, negu kuriuose nors kituose batuose. Tai, kad oro
pagalvė buvo labai patvari bei kitos teigiamos jos savybės žadino tikrą
susižavėjimą Air Max 1 batais.
80 -ų metų pabaigoje Nike reklamoje buvo sakoma, kad amortizuojantis Air Max
1 batų plotas yra 3 kartus didesnė nei amortizuojantis mechanizmas, kuris
buvo naudotas kitų batų gamybai


20. Pirmas bendradarbiavimas su išorine firma
2002 metais japonų firma „Atmos“ pirmoji pasaulyje pradėjo bendradarbiauti su
Nike tam, kad sukurtų ypatingą klasikinių bėgiojimo batelių modelį. Pačio
projekto tikslas buvo padidinti firmos „Atmos“ klientų perkamąją galią.
Projektuotojai sujungė Nike Air Safari batų elementus su Air Max batų
siluetu. Japonų sukurti batai iki šiol spalvų suderinimo prasme yra laikomi
vienu geriausiu projektu istorijoje.
2002 -ųjų metų Air Max modelis sukurtas bendradarbiaujant su japonų firma
21. Kaip reklamuoti kiaurus batus?
Nike marketingo skyrius turėjo sudėtingą užduotį – kaip reklamuoti kiaurus
batus? Tačiau užduotį jie įvykdė puikiai
Pirmą kartą Nike Air Max projektą pristatant Nike marketingo skyriaus
darbuotojams, susižavėjimo jis ten nesusilaukė. Visų pirma darbuotojai
skeptiškai žiūrėjo į jiems iškeltą užduotį – kaip reklamuoti batus, kurie
turi skylę. Marketingo specialistai susitvarkė su užduotimi – jų reklaminė
kampanija puikiai pasisekė, o Air Max 1 pardavimai peržengė visus lūkesčius.

 
22. Reklama, kuri veda į priekį
Taip, kaip šiandien daugelis pasakoja apie revoliucines IPhonų reklamas, taip
Air Max 1 reklamos vertos demėsio. Kai Nike savo naują modelį pradėjo leisti
į pasaulio rinką, buvo sukurtas reklaminis filmukas su The Beatles daina
„Revolution“. Filmuke pasirodė pasaulio sporto žvaigždės: John McEnro, Bo
Jackson ir Michel Jordan. Daugelis mano, kad būtent reklama prisidėjo prie
to, kad Nike firmos įtaka sportinių batų gamyboje labai išaugo ir Nike tapo
vienu geriausiai atpažįstamu prekės ženklu pasaulyje. Reklamą galite pamatyti
apačioje:
23. Rungtyniavimo dvasia bunda iš miego
Air Max 1 reklamos, pristatančios revoliucinį modelį – tai kažkas daugiau nei
nuostabūs paveikleliai. Nike pasirinko bendravimą ir pasakojo savo klientams,
kokiu būdu atsirado Nike Air. Buvo pristatomi statistiniai duomenys, ilgi
straipsniai, informacija apie naujus batus ir tokiu būdu aplenkiama
konkurenciją. Tai pažadino rungtyniavimo dvasią, ką buvo galima stebėti 80-ų
metų pabaigoje, 90-ų metų pradžioje žiūrint įvairių firmų sportinių batų
reklamas.
Nike reklamose vis atsirandantys palyginimai su kitais batais pažadino kitų
firmų rungtyniavimo dvasią
24. Revoliucija rinkoje, revoliucija sporte
Sėkminga reklaminė kampanija, gerai parinkta reklaminė daina, technologija,
kuri visam laikui pakeitė sportinių batelių rinkos taisykles – visa tai
padarė Air Max 1 batus patraukliais klientams. Sakoma, kad būtent tie batai
prisidėjo prie to, kad atgimė bėgiojimo kultūra. Žmonės pradėjo dažniau
bėgioti, o firma skaičiavimo didžiausias jos istorijoje pardavimų pelną.
Galima drąsiai teigti, kad Nike monopolizavo bėgiojimą.
Turėtume dėkoti Nike firmai už tai, kad ji ne tik sukūrė revoliucinį batų
modelį, bet taip pat už tai, kad ji atgaivino sporto dvasią
25. Batai, apie kuriuos parašyta knyga
Air Max 1 batai -tai vieninteliai batai, apie kuriuos išleista visa knyga.
2011 metais Mattas Stevensas pradėjo projektą MAX100, kurio tikslas buvo
knygoje surinkti grafikų kolekciją apie pirmąjį Air Max produktą.
Kolekcionieriai, kurie taip pat myli Air Max 1 mano, kad tai yra vienas iš
svarbesnių projektų apie sportinius batus.
MAX100 knyga apie Air Max 1 batus
Ufff, tai tiek. Jeigu žinote kokias nors įdomias istorijas apie Air Max 1
būtinai pasidalinkite jomis rašydami komentarus!
inspiracija ir nuotraukos: http://www.complex.com/sneakers/2013/01/25-
things-you-didnt-know-about-the-air-max-1/

fot:sizeer.lt

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *